*

hannutanskanen22600 "Seuraa niitä,jotka etsivät totuutta, vältä niitä,jotka väittävät sen löytäneensä" (Vaclav Havel)

Miljoonien taalojen lentoturmatutkimus - suomalaista putkimiestä kaivattiin

 

FOX-kanavalla tuli taas, ties kuinka monennen kerran, "lentoturma"- National Geographic -sarjassa British Airwaysin onnettomuus, jossa Pekingistä Lontooseen tuleva vain 7 vuotta vanha B-777 romahti 300 metrin päähän kiitoradasta oudon onnettomuuden johdosta, jonka salaperäisen syyn selvittely vei yli vuoden ja useita miljoonia taaloja, puhumattakaan 200 miljoonan koneen tuhosta. Onneksi ja ihmeeksi kukaan ei kuollut, vain 47 matkustajaa loukkaantui lievästi.

Onnettomuushan johtui siitä, että koneen molemmat moottorit sammuivat juuri ratkaisevalla hetkellä, matalalla muutaman kilometrin päässä Heathrowin lentokentästä. Lopulliseksi syyksi paljastui jäämassan tukkimat polttoaineen lämmittimet, Siperian yllä lennettäessä oli poikkeuksellisen kylmää, -74 C lentokorkeudessa. Polttoaineen lämpötila ei kuitenkaan mennyt alle sallitun minimin, - 34 C:n, sen sisältämän jäätyneen veden jääsakka tukki polttoaineen saannin laskussa kun polttoaineen lämpötila oli enää - 20 C. 

Tulee mieleen, että miljoonien taalojen tutkimuksessa olisi päästy paljon halvemmalla, jos tutkimuskomiteassa olisi ollut mukana suomalainen putkimies. Täällähän tiedetään vallan hyvin, etteivät vesiputket jäädy pakkasen kiristyessä, vaan sään lauhtuessa.

 

http://s27.postimg.org/pwbq7r7c3/image.jpg

 

Hieman vastaava outo tietokonekauden ilmiö tapahtui muutamia vuosia sitten kirjoittajalle ja aiheutti paljon harmaita hiuksia ennen selviämistään. Olin hankkinut upouuden, vasta maahan tulleen Chrysler Sebring Touringin, siis aidon Detroitissa tehdyn 200 heppaisella V6-koneella varustetun automaatin kaikilla herkuilla, ei myöhemmin esitelty laimennettu euroversio. 

Pakkasten tultua syttyi kohta ajoon lähdön jälkeen moottorin varoitusvalo ja yleisvarotusvalo. Pysäytin heti ja ohjeen mukaan hinautin maahantuojan korjaamolle. Datan purku kertoi tapahtuneen, mutta syytä ei löytynyt, varmuuden vuoksi huolto vaihtoi joukon osia, mm. tulpat pariin kertaankin. Ilmiö tapahtui kolmasti ja alkoi olla jatkuvista hinauksista hermot kireällä, sitten Tampereella sama ilmiö tapahtu samalle mallille.

Nyt Detroit otti tosissaan ja kuulusteli maahantuojaa ja teki testejä Lopulta syyksi paljastui maahantuojan asentama lohkolämmitin. Kun pakkasta oli parikymmentä astetta, kierroksia vähän ja jäähdytysnesteen lämpötila pluspuolella heti startin jälkeen, auton tietokoneen algoritmi katsoi tuossa olevan ristiriidan ja hälytti. Ongelma ratkaistiin lopullisesti maahantuojan vaihtaessa takuuna lohkolämmittimen pohjalämmittimeen.

Lopuksi juuri tullut iloinen uutinen, Air France aloittaa joulukuussa lennot Miamiin "superjumbo" A-380:lla. Lufthansa on lentänyt vastaavalla Miamiin jo pari vuotta, mutta ennen syön kapan pastaa, kuin lennän Bluffhansalla!

 

http://s15.postimg.org/bzchlvaej/image.jpg

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Aslak Koivuila

Lienet lentänyt enemmän kuin useimmat, joten ei ehkä täysin aukene tämä jokseenkin esoteerinen: ", mutta ennen syön kapan pastaa, kuin lennän Bluffhansalla!"
Muutama Lufthansan lento CVssä ihmettelen mitä tarkoitat!?

Hannu Tanskanen

Uskaltaisin väittää noin, yksin USA:an pari sataa kertaa ja mm, Kaukossa hoidin Japanin kauppaa.

Bluffhansa johtuu huonoista kokemuksista viime vuosina, yhtiöltä et koskaan saa tavuakaan vastaukseksi valitukseen.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Tulee mieleen, että miljoonien taalojen tutkimuksessa olisi päästy paljon halvemmalla, jos tutkimuskomiteassa olisi ollut mukana suomalainen putkimies."

Vikana tämä oli yhtä kinkkinen kuin yhden Boeing-tyypin peräsimen servoventtiilin liian tiukat toleranssit, eli jähmettyi hetkeksi kuuman hydraulinesteen virtauksessa koneen laskeutuessa.

Hannu Tanskanen

Tarkoittanet noiden kahden B-737:n tuhoa, syyn löytyminen vei vuosikymmenen ja kolmisen sataa uhria.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Firman ex -08 vitossa vastaavia ongelmia, pakkasella moottorin etukäteen lämmittäminen sai koneen käynnistymään vaikeasti,
moottorinohjausohjelma kärsi ristiriitatilanteesta koska sille ei tehtaalla oltu opetettu kello-ohjatun webaston mahdollisuutta.

Ite olen käynyt myös putkia sulattamassa,
aika kovia virtoja kupariputkiin, valun seassa olevaan 15 milliseen 600 ampeeria ihan tavallista,
sähkärinkin pitää olla tarkkana ettei polta taloa.

nailonit sulatettiin höyrypesurilla Y-haaran avulla lämmintä vettä kierrättäen työnnettiin ohuempaa letkua jäätyneen sisään.

Jussi Säntti

Moottorinohjauksen keltainen varoitusvalo palaa Alfassa aina moottorin esilämmityksen jälkeen tunteja. Tulipa tuolle kohautettua olkapäitä. Ensi kerta kun kuulen ilmiöstä muilta.

Hannu Tanskanen

Ilmeisesti uusimmissa? Minulla on ollut kolme Alfaa, kaksi 33:sta ja yksi 164 (200 hp V6), ei esiintynyt silloin.

Jussi Säntti

Oli (on) kymmenen vuotta vanha 166. Muita oireita kuin varoitusvalo ei ole ollut.

Hannu Tanskanen

Oijoin alustuksessani vähän mutkia keskustelun provosoimiseksi.

Toki tuo polttoaineen veden jäätyminen pitkillä lennoilla oli tiedossa, yleensä se ei aiheuttanut ongelmia, vasta välillä - 20 ... -7 C jääkiteet irtosivat polttoaineputken seinämistä ja kulkeutuivat lämmönvaihtimeen. Nyt niitä oli Siperian erittäin kylmän stratosfäärin johdosta tavallista enemmän ja loppulaskun turbulenssissa jääsakkaa irtosi enemmän. Lämmönvaihtimen putket ulottuivat pari senttiä lämpimän nestevaipan ulkopuolle ja se riitti siihen, ettei ylimääräinen jäähyhmä sulanutkaa niihin koskettaessaan vaan kerääntyi tulpaksi, joka esti moottoreiden polttoaineen saannin. Ongelma ratkaistiin yksinkertaisesti sahaamalla putkien ylitys pois.

Hannu Tanskanen

Lentokoulussa Malmilla 1974 ihmettelin "vesibensoja" siipitankeista laskiessani, miksei lisätä spriitä kuten aikoinaan kaasariautoissa. Moottoriopin opettajamme, Lähteenmäki, myöhemmin toinen Suomen virallisista
onnettomuustutkijoista muistaakseni kuittasi, että "hyvä kysymys". Syy kenties oli että Cessna 150:n Rolls Royce-moottori oli ruisku, ei kaasarikone, jota onkin vaikea kuvitella lentokoneeseen, eli materiaalikysymys?

Tapio Suhonen

Eikös 150:ssä ole Lycoming, mutta ruiskulla toki.

Kyllä kaasarikoneita oli brittivehkeissä varsin pitkään, mm. Merlin. Myös sen lisenssiversio, Packardin valmistama oli mm. P51:n voimanlähteenä.
Kaasutin tuotti monenlaista ongelmaa Spitfiressä ja Hurricanessa: Esimerkiksi silloin kun joutui peesaamaan Me109:n perään syöksyssä. Spitin kaasuttimen uimurit napsahtavat kattoon negatiivisen G:n voimasta ja sulkevat polttoaineensyötön. Silmukassa positiivinen G saattaa vastaavasti rikastaa seosta.
Me109:n Daimler Benz:ssä oli puolielektroninen Bosch ruokkimassa: kone oli siis immuuni g-voimille.
Kyllä noita kaasuttimia oli Experimentaleissa, joissa voimaa tuotettiin pahnan koneella, konetta ruokki Solex 31.

Ja miksei ruiskussa voi käyttää alkoholia?

Hannu Tanskanen

Noita pienkoneiden moottoreiden valmistajia maailmassa oli ainakin tuohon aikaan käytännössä vain kaksi, Rolls Royce ja Lycoming. Niissä Cessna 150 ja Cessna 172 (4-paikkainen) joita minä lensin, oli Rolls Roycen moottorit.

Hannu Tanskanen

En tiedä tuosta alkoholin käytöstä. Ehkä syy oli vain taloudellinen, se katsottiin turhaksi, jos vesibensan lasku pois ennen lentoa tehtiin. Voisin ajatella korkealla ja kylmässä lentäessä, että alkoholin sitoma vesi saattaisi jäätyä ruiskun hienoissa suuttimissa?

Käyttäjän paulisumanen kuva
Pauli Sumanen

Kun lueskelee, miten te uusista pirsseistänne puhutte, niin huomaa, että pojat on poikia, aina yhtä innoissaan uusista leluista. Miehistykää!

Hannu Tanskanen

Maukkaat autothan miehistä on jos mikä ;-) ?

Toimituksen poiminnat