*

hannutanskanen22600 "Seuraa niitä,jotka etsivät totuutta, vältä niitä,jotka väittävät sen löytäneensä" (Vaclav Havel)

EU:n älytön uusien autojen valomääräys

  • EU:n älytön uusien autojen valomääräys

 

Viittaan Uuden Suomen uutiseen:

 

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/71921-varoitus-poliisilta-uusimpien-auto...

 

Ei todellakaan. Hankin tämän vuoden tammikuussa uuden Ford Fiesta EcoBoost start/stop -auton ja oletin siinä olevan vastaavan valoautomatiikan kuin aiemmissakin uusissa autoissani (en koskaan pidä uutta autoa 2-3 vuotta pidempään).

Ajelin tammikuun pimeinä aamuina kuukauden päivät joka arkipäivä Turun moottoritietä Helsinkiin ja valaistulla moottoritiellä vaikutti siltä, että edessä paloi valokytkimen perusasennossa valot. Sitten aamuna muutamana oli moottoritien loppupäässä katulamppuja palanut kilometrin matkalla ja ihmettelin, kun takaa tulleet autot vilkuttivat valoja ja töräyttelivät ohittaessaan, mikä oli vialla?

Helsingissä pysäytettyäni menin taakse katsomaan ja istu ja pala, ei minkään maailman valoa takana! Edessä paloivat vain huomiovalot, toki parkkeja kirkkaammat. Sadattelin, että on maahantuoja unohtanut autoon amerikkalaiset valot, siellähän ne pitää muistaa kytkeä erikseen.

Kun purin asiaa facebookissa, joku fiksumpi kaverini valisti, että kyllä valoni ovat juuri EU:n uuden energiansäästömääräyksen mukaiset. Eli siis hengenvaaralliset pimeällä, jos ei asiaa tiennyt, jokuhan saattoi ajaa perään pimeällä. Muutama muukin aivan uuden auton omistaja, mm. eräs joka oli juuri hankkinut VW Golfin, oli käynyt katsomassa peräpeiliin ja ihmetteli samaa asiaa, kyllä se tosiaan oli uusi standarti. Valot piti muistaa pimeällä kytkeä itse.

Onko mitään rajaa sille, mitä hölmöyksiä EU lanseeraa meille "energiansäästön" nimissä, "ilmansuojelun" kvasitieteen varjolla? 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (41 kommenttia)

Hannu Tanskanen

Uutinen kertoo, että valoautomatiikka huolehtii valojen kytkennästä valaisuuden ollessa liian vähäinen, mutta sumua se ei ymmärrä. Ei kylläkään moista automatiikkaa ole minun Fiestassani, ellei sitä sitten itse pidä ymmärtää kytkeä päälle vaikkapa ajotietokoneen kautta, josta kytketään monia muitakin asioita, kuten luistonesto ja mäessä takaisinpäin vierimisen esto yms.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Aamuyöstä kun valtatiellä ajaessa huomaa ettei monenkaan auton valoautomatiikka osaa kytkeä oikeanlaista valaistusta päälle.
Yllättävän moni ajaa vastaan pelkät päiväajovalot päällä perävalot pimeänä.

Myös pitkien valojen oikea käyttö on monelta päässyt unohtumaan.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Hassu juttu, mutta muistelen kuulleeni kovasti änkyröintiä kun valojen käyttö myös päivällä tuli pakolliseksi ja valoautomatiikkaa ilmestyi autoihin.

Olen reilut kaksi vuotta ajellut Dacia Dusterilla ja siinä joutuu aina laittamaan valot itse päälle. En ole huomannut, että se aiheuttaisi mitään ongelmia. Kotonakin sytytän ja sammutan valot kun tunnen siihen tarvetta. Eikä sekään harmita.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Joo, kun tottuu automaatin passaukseen, ei enää osaa toimia itse.

Hannu Tanskanen

Noo, Börjen pitää noin periaatteessa kritisoida kaikkea mitä sanon ;-).

Kun on tottunut kai pari vuosikymmentä tai sitä luokkaa tuohon valoautomatiikkaan, kyllä se vie aikansa, että muistaa laittaa valot. Jenkeissäkin tuo on uusissa historiaa, muistamani mukaan kaikki viime vuosina Hertziltä vuokraamaani osaavat itse kytkeä valot, malleja mm. Mustang, Mustang GT Shelby, Corvette ZHZ, Chevy Camaro SS, Dodge Challenger, Mercedes 350 E convertible (viimeisin maaliskuussa tänä vuonna).

Mutta, onhan tämä tietysti Börjen viherliigan suuria innovaatioita, eli fiksua tietenkin (kuten alkoholi bensiinissä, jota vihreätkin nyt vaihtelun vuoksi vastustavat).

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Paha sanoa kenen innovaatiosta tässä on alunperin kyse.

Autonvalmistajat ovat pitkään olleet aidosti ahdistuneita sähkönkulutuksen määrästä, joka laittaa akut talvella koville. Latausvirta ei riitä kaikenlaisten mukavuusvälineiden pyörittämiseen, joita ihmiset autoihin haluavat. Ainakin tämän ongelman voi osin ratkaista kun ei polteta ajo- ja perävaloja päivällä.

Yritin vain sanoa, että muutokseen voi tottua nopeasti. Niistä kolmesta autosta joita minä ajelen suht säännöllisesti vain Dusterissa pitää valot panna itse päälle, eikä se tuota ongelmia.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #16

No eihän se nyt syksyllä ainakaan pimeän aikaan, kyllä valottomuuden pian huomaa ja toiset kertovat jo ei. Ratkaisu varmaankin tulee olemaan tehokkaammat akut ja korkeampi käyttöjännite. Fiestassa jo start/stop -toiminnon johdosta akku on 1,5 kertaa normaalin kokoinen. Hieman huolestuttaa kuitenkin, kuinka koville startti ja akku joutuvat tuossa yhtämittaisessa starttauksessa. Onneksi sopimuksen mukaan pidän autoa vain kaksi vuotta ja saan taas uuden ilman välirahaa, vanha velka kuitataan autolla. Ihanteellinen systeemi, ei autoa toimita omistaa, se on huono sijoitus.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen Vastaus kommenttiin #20

Start/stopinhan voi ohittaa. On vain tehtävä aina ajoon lähtiessä. Kai vaikeaa, jos on valojenkin kytkeminen?

Toisaalta, on käsittämätöntä ettei kaikkiin autoihin asenneta nk. valomuistia vaan asiaa hoidetaan kaikenmaailman summereilla, ettei ajovalot jää päälle!?

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #33

Voihan sen, tuntuu ettei se juurikaan vähennä polttoaineenkulutusta, ehkä pitkässä kaupunkiruuhkassa ajaessa. Fiestan käsikirjan mukainen kulutus maantieajossa on 3,9 l/100 km. Mittasin itse kesän helteillä kulutukseksi 5,9 l/100 km, mutta ilmastointi oli päällä lähes aina ja ajossa oli myös katkoajoa, ehkä ilman ilmastointia kulutus olisi ollut noin 4,9 l, onhan tunnettua, että tehtaan kulutuslukemiin saa lisätä litran kesällä ja kaksi talvella.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen Vastaus kommenttiin #33

Jatkan vielä.

Mersut ovat ilmeisesti yksiä pahimpia "valomuistittomia" merkkejä. Kesäisin vähintäänkin joka kolmas "johtotähti" tulee vastaan valottomana.

Kyseisen valomuistin kanssa ei jää ajovalot koskaan päivällä ja hämärässä kytkemättä, eikä sammuttamatta. Joka haluaa ajella pimeänä, kääntäköön sitten valokatkaisijan 0-asentoon.

Jospa joku selvittäisi miksi pitää käyttää piippareita muistuttamaan, että valot pois? Ja sitten ajoon lähtiessä ajellaan valot pimeänä. Rahasta ei voi olla kyse, sillä esim. noissa mersuissa on paljon vähemmän tarpeellista vimpainta ja vitkutinta.

Käyttäjän VesaHytnen kuva
Vesa Hytönen

Minä ole kolmekymmentä vuotta ajellut Saabeilla ja Relluilla eikä koskaan ole tarvinnut erikseen kytkeä valoja päälle. Ensimmäisessä autossani, vanhassa Ifassa ne kyllä pakkasivat yleensä unohtumaan.

Olavi Mansikka

älytöntähän toi on... minkä tekee.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Autojen valoissa turvallisuustekijät ovat selkeästi tärkeämpiä kuin nämä energiansäästöön liittyvät pyrkimykset. Ihan kaikessa ja kaikin mahdollisin keinoin ei tarvitse yrittää vähentää energiankulutusta. Joskus järkevä tavoite voi johtaa huonoihin ratkaisuihin.

Käyttäjän VesaHytnen kuva
Vesa Hytönen

Vielä enemmän säästettäissin jos autosta sammutetaan kaikki vaöot. Ja suljetaan ilmastointi. Ja lopuksi moottori ja kävellään perille. Vihreä unelma?

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Jep, olen pärjännyt hyvin ilman omaa autoa eli elän sitä vihreää unelmaa. En ole omistanut edes polkupyörää enää kymmeneen vuoteen kun edellinen heitettiin pois silloisen taloyhtiön siivoustalkoissa ilman lupaani.

Jokainen tekee tietysti omat valintansa. Myös muille kuin autoilijoille on hyväksi, jos autojen valot toimivat ja autot näkyvät liikenteessä.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #36

Asut varmaan kaupungin keskustassa, jossa hyvä julkinen liikenne?

Auton omistaneena ja sitä päivittäin ajaneena alkaen vuodesta 1960 on vaikea kuvitella elämää ilman autoa.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #37

Olen asunut jo useamman vuoden melko syrjässä näin pääkaupunkiseudun mittakaavassa, Espoon ja Kirkkonummen rajalla, tosin juna-asemalle on noin kilometrin matka. Aika harvalla on mahdollisuus elää Suomessa autottomana ilman kohtuuttomia uhrauksia. Heti kun työpaikka on yli tunnin matkan päässä julkisilla, tulee viimeistään kiusaus hankkia auto. Sen jälkeen kun auto on hankittu, homma onkin siinä. Harva palaa takaisin julkisten käyttäjäksi.

Käyttäjän VesaHytnen kuva
Vesa Hytönen Vastaus kommenttiin #36

Aina ei ole kysymys omaehtoisesta valinnasta, sitä on vaan asuttava kymmenen kilometrin päässää lähimmästä kaupasta kun kerran elämä on sinne heittänyt. Ei julkista liikennettä joten auto on ihan välttämättömyys. Tai ainakin sitten hevonen.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Jotenkin EU-direktiivien johdonmukaisuuteen tuntuisi paremmin kuuluvan määräys siitä, että kaikissa autoissa olisi pakollinen valon kytkentä käynnistyksen yhteydessä, sillä pääsääntöisesti EU-direktiivit ovat käyttäjälle kustannuksia lisääviä direktiivejä.

Siinä mielessä tämä on "raikas" poikkeus yleisestä linjasta.

Hannu Tanskanen

Nämä päättäjät EU:ssa ovat ilmeisesti ajokortittomia kuten Liikenneministeriössä, jossa yllättäen löytyi yksi jolla kortti.

Hannu Tanskanen

Ja paljonko takaparkkien pimeänä pitäminen säästää ilmakehää?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tietysti suurilla luvuilla voi leikitellä. Jos bensan kulutus alenee promillella tuon toimenpiteen johdosta ja jos maailmassa käytetään päivässä vaikkapa kymmenen miljardia litraa bensaa henkilöautoilla ajamiseen (10L/miljardi autoa), niin bensan kulutus vähenisi kymmenellä miljoonalla litralla vuorokaudessa eli noin kolmella miljardilla litralla vuodessa (n. kolmemiljoonaa tonnia).

(Toisaalta kun kyse on vain EU:n alueen direktiivistä eikä niitä valoja voi pitää pois päältä kuin tietyissä olosuhteissa, niin ylläoleva laskelma on siltä osin teoreettinen.)

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

No ei just mitään mutta onhan siinä nappulassa se vanhanmallinenkin ajoasento joka kytkee ajovalot kun auto käynnistetään ja sitten sammuttaa valot kun avain otetaan pois virtalukosta . En ole ihan varma mutta melko monessa merkissä näin on . Täytyy kai sitä jotain itekin huolehtia kun ei vielä ole niitä ilman kuljettajaa kulkevia vehiklesejä käytössä.

Hannu Tanskanen
Hannu Tanskanen

Ei onnistu ei. Jos "täysvalojen" asetuksessa sammutan moottorin ja otan avaimen virtalukosta, alkaa hälyytys kertomaan, että valot unohtuivat päälle.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #18

No, sitten olin karkeesti väärässä. Meillä on sokota ja volski ja niissä on kummassakin sellainen mahdollisuus.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Etuvaloissa säästää noin 100 wattia (yleensä 2x55W + parkit - ledivalot) ja takavaloissa + rekisteri ehkä 20 W. Konetehoa säästyy siis sähköntuotantojärjestelmän hyötysuhteista riippuen kilowatin kymmenyksiä, joka alkaa olla jo kokonaisia prosentteja tasaisessa ajossa käytetystä tehosta.
Se on sitten eri asia miten ilmakehä kokee tuon bensansäästön vai kokeeko mitenkään.

Hannu Tanskanen

Niin, kai ne kohta kieltää ilmastoinnin, viehän se testien mukaan 0,7 - 3 litraa/100 km. Lopullisena tavoitteena kai polkuautot.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #22

Ei suinkaan. Ilmastointi voidaan toteuttaa omalla, erillisellä polttomoottorilla jolloin se ei rasita auton saastebudjettia ja auto säilyy nollapäästöisenä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #24

Meinaatko, ettei se ilmastoinnin erillinen polttomoottori tarvitsisi polttoainetta?

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #26

Toki tarvitsee, mutta täysin eri budjetista ja täysin eri ehdoilla. Autoa liikuttava moottori on vero- ja lakimielessä aivan omassa luokassaan muihin polttomoottoreihin verrattuna. Tämän vuoksi se hölmöläisen peitonjatkaminen voi olla joskus oikeastikin kannattavaa.

Hannu Tanskanen

Valoissa, sekä autojen että katuvalojen säästäminen laskutetaan ihmishengissä ja mitä maksaa onnettomuuksissa vammautuneiden hoito?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Tuo on ihan aiheellinen kysymys. Toivotaan, ettei kuntien aktiivisuus katuvalojen sammuttelussa kovin paljon lisäänny. Tosin henkilökohtaiset valosysteemit jalankulkijoilla alkavat lisääntymään. Heijastinliivejä tai hyvin heijastimin varustettuja ulkoiluvaatteita näkee onneksi yhä useammalla.

Lediteknologiaan perustuvat katuvalot ovat vielä lupauksia. Toisaalta pahimpien virtasyöppölamppujen myynti kielletään piakkoin. Kymmenen vuoden sisällä kaikki katuvalotkin ovat onneksi virtapihejä nykyisiin verrattuna.

Hannu Tanskanen

Kyllä, energiansäästö on aina paikallaan, jos ei uhrata turvallisuutta. LED-valot ovat vielä kehitysvaiheessa ja niillä on paljon ongelmiakin ulkokäytössä ja ovat vielä kalliita. Kannattanee odottaa vielä ennen maanlaajuista 400 miljoonan euron investointia. Autooni en moisia halua, vaihto maksaa tonnin ja palavat kuulemma loppuun paljon ennen luvattua käyttöikää.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #19

Kyllähän katuvalojen uusimiselle tulee hiukan kiire, koska elohopehöyrylamppuja ei saa kaupasta enää ensi kevään jälkeen. Suomen katuvaloista melkein puolet taitaa vieläkin olla niiden varassa.

Jännä juttu, ettei tuoretta ja parempaa tekniikkaa saada käyttöön ilman näitä pakkoja. Nuo elohopealamputkin ovat 1930-luvulta peräisin.

Hehkulamppujenkin kieltäminen toi nopeasti valtavan hyödyn ja kehitysharppauksen leditekniikkaan. Kiitos kaikille ympäristöihmisille siitä.

Käyttäjän Jouni kuva
Jouni Tuomela

Kyllä noita LED-katuvaloja ainakin myydään, miten niin vain lupauksia?
Tässä ainakin vihreät EU:ssa ovat myöhässä.
Nythän investoidaan huimasti, kun elohopeahöyryvalaisimet kiellettiin, niin korkeapainenatriumvalaisimet ovat nyt korvaajina, kunnes tajuavat LED-katuvalojen olemassaolon.

Hannu Tanskanen

Eikö siellä ole melkoinen määrä natriumhöyrylamppuja, siis ne keltaiset?

Hannu Tanskanen

No tuo hehkulamppujen vaihto energiansäästölamppuihin oli eräs toimi, jossa paljolti olen samaa mieltä vihreiden kanssa, itse vaihdoin kotimme hehkulamput jo vuosia aikaisemmin. Olemme myös tunnollisesti lajitelleet jätteemme, vaikka nyt mm. vihreä Osmo Soininvaara pitää sitä idioottien touhuna, koneellinen erottelu jätelaitoksissa on tehokkaampaa ja halvempaa.

Ehkä meitä näin vain koulutetaan ja ehdollistetaan tulevaan vihreään paratiisiin. Eräässä suuressa työmaaruokalassa oli iso taulu, jossa velvoitettiin ruokailijat lajittelemaan veitset haarukat ja lusikat omiin laatikoihinsa. Katsoin sitten kun henkilö keittiöstä tuli ja kaatoi kaikki yhteen isoon laatikkoon ...

Käyttäjän ollisaarinen kuva
Olli Saarinen

Tämä uui valokytkentä on selvä turvallisuusongelma. Itse ajoin pitkään vaihtelevissa olosuhteissa uudella VW Caddyllä takavalot pimeinä kun luulin niiden syttyvän etuvalojen myötä. Jos energiaa tahdotaan säästää niin sitten niistä ylimääräisistä härpäkkeistä mitkä sitäpaitsi käytännössä lyhentävät auton käyttöiän elektroniikan kestävyyden mukaiseksi, vanha Volvo kun kesti peltiensä iän.

Käyttäjän Jouni kuva
Jouni Tuomela

Kaverin Skodassa vaihdettiin ohjelmassa asetusta, ja kas takavalot syttyivät. Uusimpaan Rapidiin ei uutta ohjelmaa vielä oltu tehty.
Järjettömiä turvallisuusriskejä valottomat perät.

Toimituksen poiminnat