*

hannutanskanen22600 "Seuraa niitä,jotka etsivät totuutta, vältä niitä,jotka väittävät sen löytäneensä" (Vaclav Havel)

NASA:n ihmemoottori - huuhaa nousee taas

• NASA:n ihmemoottori - huuhaa nousee taas

Uutinen väittää NASA:n vahvistaneen uuden vallankumouksellisen avaruusmoottorin toimivan, eli liiketilaa on aikaansaatu vastoin Newtonin kolmatta liikelakia, joka kertoo sen tosiasian, että avaruudessa voidaan liikkua vain heittämällä jotain pois vastakkaiseen suuntaan.

Ensimmäisenä mieleen tuli uutisesta mätäkuu, mutta onhan näihin ihmemoottoreihin, "ilmaiseen energiaan", painovoiman voittamiseen ja kylmäfuusioon uskovia propellipäitä ympäri vuodenkin.

NASA sentään totesi kokeilujen jälkeen Tampereen yliopistolta ulosnauretun venäläisen Eugene Poglednovin painovoiman voittajan huuhaaksi, ihme sinänsä, että suostui rahoittamaan kokeilua.

NASA:lla onkin tällainen "mahdottomien ideoitten" rahoitus, josta taalamiljoona irtoaa silloin tällöin moisten kokeiluun. Minäkin aikoinaan esittäessäni nk. laserraketin periaatteen sain kutsun NASA-Langley´n kertomaan ideasta, samoin Novosibirskin yliopistolle Siperiaan. Ja se sentään perustui hyvin tunnettuihin luonnonlakeihin. Tuon taalamiljoonan kuitenkin sai kokeisiinsa White Sand´issa Uudessa Meksikossa New Yorkin Rensselear-yliopiston proffa Leik Myrabo keksittyään saman 7 vuotta minua myöhemmin.

Paiskasimme kylläkin myöhemmin kättä Myrabon kanssa ja hän kutsui minut mukaan Alabaman yliopiston vetämään "Beamed Power"-projektiin, joka kuitenkin myöhemmin meni salaiseksi US Air Forcen tultua mukaan rahoittajaksi.

Pienen maan propellipään ei toimita tehdä liian suuria keksintöjä, joku pyykkipojan uusversio voisi olla tuottoisampi, isot vievät isot ideat ...

Vinkkinä kuitenkin, että NASA:lla on edelleen pikkurahaa tarjolla keksinnölle, jolla kuukivistä voisi taloudellisesti erottaa happea.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Propellipäiden ideoita ei pidä koskaan väheksyä.

Pienistä ideoista ovat lähteneet kaikki nykyajan suuret keksinnöt. Aina joku onnistuu teorian muuttamisessa käytännöksi.

Avaruuskin tullaan aikanaan valloittamaan ydinfuusio- tai fotonimoottoreilla. Ei kuitenkaan vielä Hannun tai minun elinaikana.

Hannu Tanskanen

Niin, promillen murto-osassa voi olla jotain järkeäkin, valitettavasti vain "aluskasvillisuus" on tiheää.

Ei pääasiallinen ongelma olekaan energia, vaan propellantti, ajoaine. Sitä eivät nämä fotonirakettihaaveilijat tunnu ymmärtävän.

Ainoa edes teoreettisesti mahdollinen ratkaisu olisi nk. Bussardin ramjet, idean esittäjä on tri Robert Bussard. Siinä valtava magneettikenttää käyttävä 5000 km:n laajuinen "haavi" keräisi avaruuden harvoja vetyatomeja fuusion ruoaksi. Näin matkaa voitaisiin jatkaa loputtomasti fuusiomoottorein ja raketin nk. spesifinen impulssi olisi rajaton. Jos kiihdytettäisiin tasaisella mukavalla 1 g:n kiihtyvyydellä, päästäisiin vain 30 vuodessa galaksimme keskustaan, 30 000 valovuoden päähän. Aikadilataatiosta johtuen Maassa olisi tällä välin kulunut kymmeniä tuhansia vuosia, joten sinne jäävät ystävät pitäisi hyvästellä.

Tapio Suhonen

"...1 g:n kiihtyvyydellä, päästäisiin vain 30 vuodessa galaksimme keskustaan, 30 000 valovuoden päähän."

Ongelmia syntynee vauhdista. Vaikka avaruuden sisältämä hiukkasmäärä on vähäinen verrattuna ilmakehän hiukkasmäärään, syntyy ko. vauhdista melkoinen kitka.
Tunnetut materiaalit palavat poroksi kauan ennen valonnopeutta.
Valon nopeuden kestää valo.
Jo 100000km/h nopeudella törmäys herneen kokoiseen kiveen aiheuttaa melkoisen räjähdyksen...

Hannu Tanskanen

Näin varmasti on, tuo oli vain teoreettista pohdiskelua, jossa "tekniset" ongelmat oli sivuutettu. Scifisti Arthur C. Clarke käytti kirjassaan "Kaukaisen Maan laulut" noissa äärimmäisen nopeissa aluksissaan parin kilometrin paksuista jääkiekkoa muurina , joka hiotui pois vähitellen matkan aikana protonien ja pölyn johdosta, suuremmat kokkareet ja asteroidit/komeetat kai joko väistettiin, höyrystettiin laserillla tai vastavaa.

Kirjan juoni oli se, että aurinko räjähti novaksi 3000-luvulla ja ihmiskunta pakeni tähtiin, auringon kohtalo ennustettiin "puuttuvilla neutriinoilla". Arthurin harmiksi SNO:n tutkimusryhmä McDonalds et al (ihan totta;) todisti, että paradoksia ei ollut, oli vain kolmea tyyppiä neutriinoja (tai niiden kvanttiaallonpituus oli eri), mutta aiemmin oli osattu havainnoida vain yhtä ja teoria (Wolfgang Pauli et al) piti taas paikkansa.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Tällainen scifi-maallikko miettii, voiko esim. aurinkotuulta, kappaleiden välistä vetovoimaa, valoa, magnetismia tms. joskus saada vauhdittajaksi? Linkovaikutustahan jo hyödynnetäänkin.
Mehän saatiin filmi syttymään brennarilla, joka tihensi aurinkoenergiaa pienempään pisteeseen.
Mitähän vielä ei ole kokeiltu?

Kaikkea on pohdittu.

Aurinkotuuli, auringosta noin 1000 km/s puhaltuva protonivirta on vain noin tuhannesosa auringon fotonien impulssienergiasta, mutta siitä on viime vuosina eräs Ilmatieteen laitoksen tutkija esittänyt innovaation, nk. sähköpurjeen, joka on saanut EU:n tukirahaakin ja kokeilua on aiottu virolaisen satelliitin mukana:

Fotonien impulssilla toimivasta avaruuskulkuneuvosta teki maailman ensimmäisen väikkärin 2003 Turun yliopiston Tuorlan laitoksella venäläinen Vladislav Koblik. Minulla oli aiheesta TM:aan aikoinaan kirjoittaessani hedelmällinen keskustelu Koblikin ja kustoksenaan toimineen avaruustähtitieteen professori Esko Valtaojan kanssa. Periaatteen toimivuuden ovat kieltäneet eräät nimekkäät tähtitieteilijät, heidän mukaansa ei impulssia voi syntyä, jos ei tapahdu termodynamiikan toisen lain mukaista lämpötilaputousta, kannattajat taas sanovat, ettei pidä sekoittaa termodynamiikkaa säteilyfysiikkaan.

Koblikin väikkäri on minulla kunniapaikalla kirjahyllyssäni.

Linkovaikutus on hyvin tunnettu ja sitä käytetään usein, mm. nyt tuo komeetan kiertoradalle parkkeerannut luotain. Eräänä mahdollisuutena on myös planeettojen kiertoliikkeen energian hyödyntäminen niiden ionosfäärissä, näin saadaan "ilmainen" jarru vaikkapa satelliiteille ja Jupiterin ionosfäärissä, joka ulottuu planeetan GEO-radan ulkopuolelle, myös "avaruuslinkovaikutus".

Olavi Mansikka

varmaan osa on huuhata. tosin sitten tiedetään ettei se toimi. Eikös se lampunkeksijäkin keksinyt ensin 1000 tapaa millä lamppu EI toimi... ennen kuin löysi jyvän.

Hannu Tanskanen

Niin, Thomas Alva Edison tosiaan kokeili toista tuhatta eri materiaalia hehkulampun hehkulangaksi, kunnes totesi puuvillalangasta hiilletyn hiililangan parhaaksi, wolfram tuli sitten myöhemmin. Edison sanoikin keksintöjensä olleen
"One hour of inspiration and thousand hours of perspiration".

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Luonnontieteet kehittyvät teorioiden käytännön vimmaisella todistelulla, kuten Higgsin bosonin laita oli. Tai sitten uuden teorian keksimisellä jo havaitun ilmiön selittäjäksi. Lääketiede taitaa edelleen pääosin edetä tätä reittiä.

Sitten on tämä 50 vuotta sitten annettu teekkariopetus, jonka pohjalta kaikki maailman ilmiöt pitäisi kyetä selittämään tästä maailman tappiin.

Antaa Nasan tutkia, miksi mittasivat fysikaalisen ilmiön, jolle ei ole vielä teoriaa olemassa. Koejärjestelyistä johtuvan mittausvirheen mahdollisuus on tietysti aika iso.

Ilmiö on taatusti sen verran mielenkiintoinen, ettei Nasa jää ainoaksi organisaatioksi, joka yrittää uusia kokeen.

En pidätä hengitystä halpoja avaruuslentoja odottellessa.

Hannu Tanskanen

Juu, en minäkään pidätä henkeä tämän keksinnön suhteen, kun muistan mikä globaali hulabaloo ja "varmat tulokset" saatiin "kylmäfuusioista". No, joku tekee hyvän tilin kun löytää höynäytettävän rahoittajan, tosin kotimaisen akun keksijällä tuossa touhussa häkki heilahti.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Tämä kotimaisen akun keksijän tapaus nostatti lehteen kohahduksia, niin kyllä siinä meinasi itku päästä, kun kommentoijat rupesivat teorisoimaan huuhaata mukamas edistääkseen asiaa ja aina tämä kuuluisa kortti piti vilautella: Milloinkas saadaan keksittyä ikiliikkuja? Mitä tahansa osa tarvitsee jotakin hyödyntääkseen, sen on otettava siltä osalta ja se on kuitenkin siltä pois.

Muistaakseni vuosi sitten oli tämä Leijonien Luola -jaksossa joku toinen tyyppi ja esitteli samanlaista akkuhöpinää. Hänet savustettiin pikaisesti pois, kyllä hänet piti pidättää kun yritti toteuttaa petosta nyhtäämällä sijoittajilta rahaa.

Hannu Tanskanen

Seppo Saarelle vielä tuosta magnetismista. Vain sillätavoin, että meillä jossain avaruudessa olisi toinen magneetti, raketissa toinen ja silloinkin voima vähenee etäisyyden neliössä eli on hyvin hyvin vähäinen pitkillä matkoilla.

Kukaan ei vielä koskaan ole esittännyt avaruuden kulkuneuvoa, joka ei tottelisi Newtonin kolmatta, erilaiset (huonojen) scifien esittämät "avaruuskiihdyttimet" ja "poimuajot" ovat satua. Kannattaakin lukea vain tiedemieskoulutuksen omaavien scifistien, kuten Fred Hoylen, Arthur C Clarken, Isaac Asimovin ja vastaavien romsuja, silloin spekulaatiot, vaikkakin futuristisia, kuitenkin pohjautuvat tunnettuihin luonnonlakeihin.

Nk. tiedetoimittajat ovat surullinen luku, harvalla on edes lukion lyhyt matematiikka hallussa, kemiasta/fysiikasta puhumattakaan ja jälki sen mukaista.

Käyttäjän PetriMkel kuva
Petri Mäkelä

Alastair Reynolds kuulunee tähän porukkaan? Suosittelen ainakin tutustumaan.

Hannu Tanskanen

Kieltämättä ja on muitakin, mainitsin vain tunnetuimmat ja vanhimmat.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Entäs nuo valtavat linnunradan mustiiin aukkoihin liittyvät energiat? Voisiko niitä suunnata, muokata tms.? Ns. säieteoria ja aika-avaruuden (useat?) ulottuvuudet? Ajatus siitä, että big bangin aikoihin oli useita aika-avaruuksia...

Hannu Tanskanen

Kukapa tietää, mutta ovat vielä vain scifiä, painovoimaakaan ei ymmärretä. Kummallista kyllä fantastisinta näistä, teleportaatiota on jo voitu todistaa, siirtää kokonaisia molekyylejä. Mutta silloin pitää olla myös vastaanottaja.

Risto Koivula

Tuossa väitetään, että energia otetaan satelliitin ulkopuolisista sähkömagneettisita ilmiöistä. Kiinalaiset väittävät saaneensa aikaan 72 g:n (720N), eli kysymys on aika pienistä voimista, joilla voisi kuitenkin ohjailla satelliittia kaukana painovaoimalähteistä.

Tällä ei ole varsinaisesti tekemistä Newtonin III lain kanssa, joka on Newtonin II lain seuraus.

Hannu Tanskanen

Planeetan ionosfäärissä voidaan impulssia saada nk. lieka (tether)- satelliitilla, mutta miten ihmeessä tyhjässä avaruudessa? Veikkaanpa että noissa kokeissa ei ole riittävästi otettu huomioon ilman ionisaation astetta.

Risto Koivula

Eipä tuossa täysin tyhjässä avaruudessa mitään ole kokeiltukaan. Tyhjässä avaruudessa edetäksee se ei mitään voimaa tarvitsekaan, vaan kiihdyttääkseen itsensä irti gravitaatiokentistä.

Risto Koivula

Mulla on manner-Kiinan tiedejärjestelmästä mekaniikan alalla pelkästään hyviä kokemuksia silloinkin, kun muut yrittävät muuta väittää, ja tyrivät itse olan takaa. Tähän sähkömagnetismiasiaan ei kuitenkaan ota mitään kantaa.

Risto Koivula

Kone sanoo, että ei voi näyttää, kun on virheitä.

Hannu Tanskanen

Joo, ikävä kyllä jotain on tapahtunut imageschackiin tallentamilleni TM- jutuille, vain osa niistä avautuu.

Pitänee joskus scannata uudelleen paperilehdistä, jotka minulla tallessa arkistossani ja tallentaa johonkin muuhun palveluun, postimage:en vaikkapa, joka nyt toimii hienosti.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Nasan ihmemoottori saattaa ollakin totta http://www.wired.co.uk/news/archive/2014-08/07/10-... Koejärjestely oli huolellinen. Sillä pääsis marsiin kuukaudessa ;O Järjestävät lisäkokeita.

Hannu Tanskanen

Wired-lehti ei ole kovin luotettava, jonkinlainen iltapäivälehden ja Tekniikan Maailman yhdistelmä, TM:ssäkin tiedettä kirjoittavat yl´oppilaat ja valt.tiet.kandit.

Noin pieniä aina läsnäolevia sähkömagneettisia kenttiä on Maan päällä vaikea eliminoida, joten virhelähteitä löytyy. Huima juttu tietenkin, jos totta, mutta ei vielä kannata lentää sillä Marsiin ;-)