hannutanskanen22600 "Seuraa niitä,jotka etsivät totuutta, vältä niitä,jotka väittävät sen löytäneensä" (Vaclav Havel)

Robotti autokuskina?

  • Robotti autokuskina?

 

Robottiautoja testataan maailmalla.

 

On vain vaikea kuvitella, kuka tarvitsee robottiautoa, kun on myös taksit, bussit ja junat? Idea vaikuttaakin Liikenneministeriön ajokortittomien virkamiesten ajatuspajan tuotteelta. Näitä virkamiehiä onkin sitten melkoinen sortimentti. Erään ministeriön virkamies oli saanut virka-aseen ja viritti sen työpaikallaan. Ei kuitenkaan osannut purkaa viritystä, vaan avasi ikkunan ja paukutteli lippaallisen ilmaan yli vastapäisen kerrostalon, jonka asukkaat hälyyttivät poliisin. Toinen oli ulkoministeriön homoseksuelli virkamies, joka "Loka" Laitisen kertoman mukaan kiivaassa lemmenkohtauksessa ajoi autonsa ulkoministeriön seinään.

Tavalliselle auton omistajalle auton ajaminen on arvo ja nautinto sinänsä, on vaikea ymmärtää robottiauton ideaa? Jo ennenkuin autot robotisoituvat, ne menevät internettiin ja silloin saattaa käydä että autoa ykskaks ohjaakin joku muu, ei robotti, mutta hakkeri, ehkä fiksu kymmenen ikäinen. Yhdysvalloissa tehtiin koe, jossa hakkeri onnistui lukitsemaan auton ovet, painamaan kaasun pohjaan ja estämään jarrujen käytön "tulevaisuuden autossa". 

Tämä tulevaisuus ei ole kaukana. Yhdysvalloissa kerrotaan jo tapauksesta, jossa citymaasturi otti komennon käsiinsä ja auto ajoi hurjaa vauhtia kallioseinään tappaen koko perheen. Autoa ajanut perheenisä oli hetkeä aikaisemmin soittanut hätänumeroon ja huutanut apua, ei voinut tehdä mitään.

Välähdyksiä vastaavasta sain jo vuosikymmen sitten, kun tuliterän 200 hevosvoimaisen Alfa 164:ni elektroninen kaasu hirtti keskellä liikennettä. Vain tuurilla pystyin pujottelemaan kunnes sain virran poikki ja jarrut pohjaan. Tapaukset eivät kuulemma ole edes kovin harvinaisia, niistä vain eivät autojen valmistajat mielellään puhu. Viimeinen vaihe moottoripaketin eristämisessä rungosta on elektroninen ohjaus. Floridassa vuokraamassani uudessa Corvette-urheiluautossa ei enää ollut ovenkahvoja ollenkaan, vain nappi sähkölukolle.

Joku visionääri hihkui, että tulevaisuuden autot voivat ajaa moottoritiellä vain metrin päässä toisistaan. Muuan lukija kommentoi kuivasti, että tuohan on jo keksitty, sen nimi on juna.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (28 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Itseäni hirvittävät sähköisellä ohjaustehostuksella varustetut laitteet. Käytännössä kyseisella varusteella varustetut kulkuneuvot kykenevät ohjaamaan autonomisesti itseään.

Näistähän on jo käytännössä olemassa pysäköintiassistentti, kaistavahti yms.

Mieleen tulee takavuosien vaaratilanne Helsinki-Vantaalla kun Airbus-pilotti yritti laskeutua ja lentokoneen tietokone päätti keskeyttää laskeutumisen oma-aloitteisesti. Kyseessä oli tuolloin tietokoneen ohjelmointivirhe, joka tuli esille nimenomaisesti tässä tapauksessa.

Mitäpä jos yrität kääntää autoasi vasemmalle ja tietokone päättääkin, että oikealle. Kenen on vastuu onnettomuustilanteissa? Pitääkö rattia puristaa rystyset verillä estääkseen autoa kääntymästä minne sen tietokone haluaa?

Autoissa on nykyään aivan liikaa jopa tarpeetonta tietotekniikkaa. Se lisää myös ohjelmointivirheiden mahdollisuutta. Kauanko Windows käyttöjärjestelmää on kehitetty? Silti siitä löytyy yhä uusia haavoittuvaisuuksia.

En ymmärrä mihin muuhun prosessoreja tarvitaan kuin moottorinohjausyksikköön.

Lähitulevaisuuden auton korjaaminenkaan ei enää onnistu parkkipaikalla.

Jarrupalojen tai polttimon vaihto edellyttää auton diagnostiikan nollaamista.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen. ABS:n tai luistoneston ohittaminen tai vikatila estää autoa käynnistymästä monissa tapauksissa jo nyt.

Onneksi vielä liikkuu vanhoja 50-70-luvun jenkkejä.

Ne sentään pystyy korjaamaan ihan kotoa löytyvillä käsityökaluilla.

Uusista autoista ei saa välttämättä edes öljyjä vaihdettua ilman mittavaa purkamista.

Hannu Tanskanen

Joo, alussa vanhan koulun pilotit olivat ihmeessä uusien Airbusien kanssa. Kerran kovassa tuulessa Helsinki-Vantaalle yöllä laskeutuessa kova sivutuuli sorti koneen pois liukusäteeltä ja autopilotti käynnisti ylösvedon ja uuden laskukierroksen. Lentäjien mielestä nousi liian jyrkästi ja alkoivat taistella autopilotin kanssa. Homma oli ihan vähällä luiskahtaa hanskasta, onneksi päättyi onnellisesti. Simulaattoritesti lähimmässä eli Singaporessa todisti pilottien tehneen pahan virheen alkaessaan taistella autopilottia vastaan.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Tanskanen se taas tappelee tuulimyllyjä vastaan:) Robottiautojen yleistyessä saadaan liikenneonnettomuudet oleellisesti vähenemään. Ihminen on monta kertaa todennäköisempi mokaaja kuin kone. Jos huono tuuri sattuu jollekulle, niin se on vain huonoa tuuria.

Minulle kelpaisivat mainiosti automaattiset mökki- ja työmatkat. En koe mitään kiksejä niiden itse ajamisesta. Miljoona kilsaa ratin takana on ihan tarpeeksi.

Mukavaa tässä on se, että melko varmasti minulla on robottiauto ja paljon itseäni vahvempi hoivarobotti avustamassa arkeani kun mittarissa on ikää 70+. Kunhan niiden tekoälyn ohjelmointi ei anna kaikkein seniileimpien ohjeitteni mennä suoritukseen.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Robotiikan kolme perussääntöä:

1.Robotti ei saa vahingoittaa ihmistä eikä laiminlyönnin johdosta saattaa tätä vahingoittumaan.
2.Robotin on toteltava ihmisen sille antamia määräyksiä paitsi milloin ne ovat ristiriidassa ensimmäisen pääsäännön kanssa.
3.Robotin on varjeltava omaa olemassaoloaan niin kauan kuin tällainen varjeleminen ei ole ristiriidassa ensimmäisen eikä toisen pääsäännön kanssa.

Hannu Tanskanen

Isaac Asimovin horinoita.

Kirjoitti kyllä jotain järkevääkin, esityisesti scifi-novelleja 1970-luvulla.

Hannu Tanskanen

No, tuulimyllyjä vastaan kyllä, ne ovat teknologinen harharetki, kallis meille kaikille.

Olen 72 enkä totisesti kaipaa robottiautoa enkä hoitorobottia. Ajan erinomaisesti itse uutta Fiestaani ja nautin siitä. Jos haluan robottikyydin, menen metroon. Viimeksi maaliskuussa tänä vuonna vuokrasin superauton, 431 hp:n uuden Camaro SS:n Floridassa ja ajoin sillä n. 1200 km, hektinen nautinto, 400+ pollea tuntuu, kun heittää jalkaa konehuoneeseen. Ostaisin itselleni tännekin, mutta ei eläkeläisellä täällä törkeiden autohintojen maassa ole varaa oikeaan autonautintoon. Perusversio V6-koneella ja vain 300 hp:lla Camarosta maksaa saman minkä Fiesta täällä, n. 17 000 euroa.

http://s27.postimg.org/h6z9kwzpv/image.jpg (Kissimmee, FL/ 3-2014)

Mutta, minä ymmärrän, että on myös ihmisiä, jotka oikean miehen autojen ja aseiden sijaan leikkivät jo lapsena nukeilla ja jäystävät porkkanaa pihvin sijaan, ne tarvitsevat robottiauton, koska ajokortin koe ei koskaan mennyt läpi, ei edes ruottalaisella autolla, jossa ratissa lukee kumpi puoli on oikea, kumpi vasen V o l v O.

Hannu Tanskanen

Tässä saattaa olla asialla kuulu Göteborgin yliopisto, jonka uraanuurtava tutkimus kertoi, että kun nopeuksia vähennetään, myös liikenneonnettomuudet vähenevät, Ja kas kummaa, kun nopeudet pudotettiin nollaan, ne loppuivat kokonaan.

Käyttäjän vivelu kuva
Ville Lukka

Samalla voitaisiin palauttaa hisseihin ohjaajat ja poliisit kadunkulmiin ohjaamaan liikennettä.

Kuitenkin automatisoidulla joukkoliikenteellä on paljon parempi optimointipotentiaali kuin nykyisellä. Ainakin kaupungeissa automatisoidut taksit poimisivat matkustajat ja jättäisivät ne määränpäihin ilman lisätyövoimaa ja matkakustannuksia jakaen. Tavalllaan minibusseja, joissa ei tarvitse istua sitä samaa reittiä joka kerta, johon päästäkseen pitäisi kävellä jonnekin pysäkille ja joka sitten jättäisi taas jonnekin matkan varrelle.

Automatisoitu liikenne tuskin ihan muutamana vuosikymmenenä uhkaa oikeutta itseautoiluun, joten se autoilun nautinto ei ole ihan heti uhan alla. Itse en kyllä ymmärrä ajamista nautintona. Mutta ei siinä mitään, jos joku saa nautintoa veivaamalla rattia tietä pitkin liikennesääntöjä noudattaen. Se ei ole multa pois.

Hannu Tanskanen

Itse autolla ajaessa pysyvät huomio- ja reaktiokyky nopeina, robottiautoissa torkkuvat vain sohvaperunat. Jumankeikka että on adrenaliinia tuottava kokemus ajaa Mustang GT Shelby 400-heppaisella tiheässä tempossa salamana kaistaa vaihtaen kuuden kaistan liikenteessä Hwy 95:llä lähestyttäessä Miamia West Palm Beachin jälkeen, siinä tuntee elävänsä ;-)

Jouni Nordman

Kukakohan tämän automatisoinnin maksaa, sillä ensin kannattaisi automatisoida radalla kulkevat vehkeet. Sillä niillä on sentään hyvin rajalliset pysähtymispaikat, sillä jopa tällainen automatisointi näyttää olevan vaikeata.

Hannu Tanskanen

Ei tunnu olevan niin hullua ideaa, yleensä viherlaidalta, jossa vanha fysiikka on kumottu ja perpeetum mobile keksitty, ettei sitä kokeiltaisi veronmaksajien rahoilla.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Kuluttajan kannalta oleellista on hinta. Yksityisauto tai taksi ovat nykyhinnoilla aivan liian kalliita päivittäiseen käyttöön, ja julkiset puolestaan eivät mene ovelta ovelle kuten robottiauto voisi mennä. Luotettavuusongelmat ovat valideja pointteja, mutta onhan meitä insinöörejä.

Hannu Tanskanen

Kallistahan se auton pito on, mutta "liian kallis jokapäiväiseen käyttöön"? Kyllä minä olen yli puoli vuosisataa omistanut auton ja ajan sillä päivittäin nykyisin varsin vaatimattomilla tuloilla. En ymmärrä kuinka robottiautot tämän tekisivät halvemmaksi, maksetaan verovaroilla vai ja silloinhan kukaan ei maksa itse, niinkö?

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Vaikka olisi millainen automies, niin suurimman osan ajastahan se auto seisoo parkissa, joten käyttöaste ainakin paranisi. Ja jos taksiin vertaa, niin eipä tarvitse maksaa kuskille palkkaa. Se kuka touhun maksaa ja millä tavalla jätettäköön robottiautoyrittäjien huoleksi. Eiköhän markkinatalous tee robottiautoista kilpailukykyisiä, ellei joku poliittinen broileri päätä verottaa touhua hengiltä.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #18

No eipä se parkissa ollessaan kuluta kuin kiinteät kulunsa, niin kai sosialisoidun systeemin robocopkin? Mutta vaadittu byrokratia se vasta maksaakin ja verottaja kyllä kepposet keksii.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Hyvää pohdiskelua.
Odotetaan nyt ensin että saavat Helsinkiin automaattisen metron. Kyllä ne elektroniikka ja it- firmat sen puskevat toimimaan. Ostajilla on yhteiskunnan rahat.
Helppo tehdä päätöksiä.
Katsotaan miten käyttö sujuu.

Kukaan ei ole vielä keksinyt vastausta kysymykseen, miksi mahdottomasta voi tulla mahdollinen?

---

Se junajuttu siinä blogin lopussa on mainio.

Hannu Tanskanen

Niin, miksi keksiä pyörää uudelleen?

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Robottiautoista puhuttaessa ihmetyksen aiheeksi nousee se, että miten se tarkoittaisi vapaassa markkinataloudessa sitä, että ihmiset eivät aja autoja lainkaan? Jos joku ostaa itse ajettavia autoja, niin kyllä niitä aina joku tekeekin?

Sitä vartenhan pitäisi puukottaa lakia uusiksi oikein kunnolla ja ihan takuuvarmasti se on poliittinen sudenkuoppa kenelle tahansa, joka sitä ehdottaa.

Tai sitten olemme jo maailmassa, jossa ihmisten mielipiteellä ei ole mitään väliä. Siinä maailmassa autot ja kuka niitä ohjaa on oikeastaan aika pieni ongelma.

Lentokoneethan ovat nykyään robottiohjauksessa hyvinkin pitkälti, mutta niissäkin pilotti saa ohjat käsiinsä kun tarvitsee.

Liika tietotekniikka autossa sen takia, että sillä saa lisää ominaisuuksia saattaa kääntyä itseään vastaan. Kuolintapauksia on jo, joissa ajonestojärjestelmä on tappanut ihmisiä. Harvinaista, mutta se tieto ei hyödytä jos vauhtia on 200 km / h autobaanalla ja autosta lähtee virrat ja sen mukana kaikki toiminnallisuus.

Autoon ei missään nimessä pitäisi laittaa mitään etäkontrollointivälineitä. Turvallisuudella niitä kaikkia markkinoidaan, mutta ei se ole tyhmä joka myy, vaan se joka maksaa.

Jos miettii minkälaista huoltoa lentokoneen systeemit vaativat, niin terve, mikä rahareikä, jos se edes vähässä määrin tulee autoon.

Vapauden kapeneminen on vapauden kapenemista, piti sitä hyvänä tai ei. Ja vapauden kaventaminen on aina kaventajan laariin, markkinoi hän sitä milloin mihinkin primitiiviseen alueeseen vedoten tahansa.

Mutta entäpä auto itse? Se on vapauden kapenemista. Se on rappeutumista.

Mutta ainakaan sillä ei ole pakko ajaa.

Hannu Tanskanen

Oma auto on eräs länsimaisen vapaan yhteiskunnan kulmakiviä.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Länsimaisen. Vapaa se ei ole, jos tarkastellaan vapautta objektiivisesti.

Oma auto on vapautta maksaa veroja. Oma auto on vapautta olla rakentamatta moista itse. Oma auto on vapautta olla millään tavoin muuttelematta sitä ilman erillisiä lupia. Oma auto on vapautta ostaa bensaa taholta, joka kontrolloi bensan tuotantoa ja hintaa. Oma auto on vapautta ajaa pitkin ulkoisen tahon rakentamia teitä paikkoihin, joihin pääsy on itsetarkoitus.

Mikään, mikä on noin tarkasti rajoitettu, säännöstelty ja asetettu, ei voi olla vapautta.

Vapautta on kävellä, tosin sitäkin rajoitetaan. Länsimäinen käsitys vapaudesta on markkinamiesten lanseeraama termi, jolla voidaan myydä asioita ihmisapinoille. Muita vastaavia ovat "turvallinen", "seksikäs", "rikas", "kaunis" jne.

Tiedätkö, pistetään äiti lapsineen juomaan maitoa mainokseen, ja sohvalla istuva ihmisapina yhdistää alitajunnassaan maidonjuonnin turvallisuuteen.

Myös tupakkaa on markkinoitu alun perin vapautena. Kun ottaa huomioon, miten koukuttava substanssi on kyseessä, se on suorastaan hulvatonta.

Mutta se on oikeastaan surullista, sillä se kertoo hyvin paljon ihmisen kyvyttömyydestä harrastaa itsekritiikkiä tai hallita itseään millään tavalla.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

joo .... autonkuljettajan ammatti ei ole kovin arvostettu, oman auton kuljettaminen on.

Hannu Tanskanen
Markku Laaksonen

Meidän virkamiehistöllä ei todellakaan ole osuutta robottiautojen kehittelyyn, siitä huolehtivat vähän vaikutusvaltaisemmat tahot,
Google mm. ja auton valmistajat.
ON helppo ymmärtää kuljetusten tehostuminen kuljetukset yöllä ym.,auojen kapasiteeetin hyödyntäminen. Robotttitekniikka tulee voimalla monille aloille laskevan hintakehityksen ja kasvavan suorituskyvyn kautta. VTrt. Mooren laki.
Halusimme tai emme. Joka päivä käytämme kujettajatonta kulkuvälinettä, hissiä, miksei sitten junaa, metroa, ratikkaa, on kai sama missä asennossa liike tapahtuu.

Hannu Tanskanen

Virkamiehet sen täällä loppurivillä rustaavat ja poliitikot hyväksyvät.

Jani Virtanen

Börje kuvittelee, että tulevaisuudessa ei ole huonoja ohjelmoijia, surkeita järjestelmätoimittajia, kaatuvia järjestelmiä, hakkereita tai yhteensopimattomia ja epästandardeja systeemejä, joissa tiedonsiirto klikkaa. Kumma juttu, mun mielestäni ne ovat vain jatkuvasti lisääntyneet. Kun moottoritiellä robottiautosysteemi levaa tai joku "hauska" hakkeri kontrolloi systeemiä, tulokset ovat tuhomittakaavassa ihan eri tasoa kun yksi yli 70 vuotias börje saa aikaan. Mikä ongelma muuten on 70-vuotiaalla ajaa autoa? Ikärasisti=Börje.

Sitten Hannulle. On typerää tehdä auto, johon ei pääse käsi(avain)pelillä sähköjen loputtua ja suoranainen rikos, josta ei pääse pois vastaavassa tilanteessa. Käsijarrun pitää olla käsivoimin vedettävissä ja kaasun ja jarrun suorassa yhteydessä kuljettajaan. Sanoisin, että vaihteistokin, mutta sitten ollaan ilmeisen kaukana nyky ja tulevasta autoilusta.

Jyrki Paldán

Kai vastustit Kehryy-Jennyä sillä perustein että jotkut pitävät käsinkehräämisestä? Tai että tuollaisen suuren masiinan pyöriessä joku voi loukata itseään johonkin vaaralliseen liikkuvaan osaan. Ajatelkaa nyt vaikka lapsia! Kun saa kunnolla hieroa känsäisiä sormiaan itsekeritsemäänsä villaan, niin siinä se vasta tuntee elävänsä.

Autojen robotisaatio tekee suuresta osasta ajamisesta "turhaa työtä" ja tehostaa taloutta markkintalouden oppien mukaisesti. Se tuskin estää ketään ajamasta itse vanhalla kotterollaan, aivan kuten Kehryy-Jennykään ei estänyt ketään kehräämästä käsin.

Teknologiaan liittyvät riskit on luonnollisesti syytä ottaa vakavasti, joskin nykyteknologialla päästään jo hyvin mahdollisesti paljon ihmiskuskeja pienempään virhemahdollisuuteen.

Hannu Tanskanen

Aivan eri asioita. Kehruu-jennin pelättiin vievän työt, robottiautot toki vievät nekin työpaikkoja mm. taksikuskeilta, mutta näinhän se on aina näiden "uusien teknologioitten" kanssa, Espanjassa mm. jokainen "uusi" paikka vei kaksi vanhaa.

Hannu Tanskanen

Totta.

Vihreille tietenkin +70 lihaa syövät heterot ova hyödyttömiä, elämänkokemus takaa että aivopesu ei pure.

Toimituksen poiminnat